In Helmond is het leven over het algemeen fijn en kijken we naar elkaar om. De gemeente werkt aan een gezonde stad. Hiervoor brengt de gemeente bijvoorbeeld meer groen in de wijken en maakt de gemeente het centrum autoluw. Ook heeft de gemeente een lokaal preventie-akkoord gesloten met meer dan 50 organisaties om gezondheid van inwoners te verbeteren. Een gezonde leefomgeving is een basisbehoefte voor een goed en gezond leven. Helaas is een gezonde leefomgeving niet vanzelfsprekend. Ook niet in Helmond.

De Helmondse luchtkwaliteit is slecht. Veel inwoners hebben dagelijks te maken met stankoverlast door een mestverwerker. En het hart van de stad wordt in tweeën gespleten door een drukke weg met veel uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof. Deze problemen zorgen dat het niet voor iedereen altijd prettig wonen is in Helmond. Dit zien we terug in de levensverwachting. Mensen in de ene wijk leven gemiddeld wel 7 jaar korter dan in de andere wijk.

We moeten dingen veranderen als we willen dat iedereen in Helmond gezond en gelukkig kan leven. We moeten de gezondheid van mens en omgeving centraal stellen. De gemeente doet dit al. Maar we moeten dit ook vragen van de provincie, het Rijk en het bedrijfsleven in Helmond. De opgave in Helmond is groot en heeft een krachtige, gezamenlijke aanpak nodig.

De provincie gaat over veel onderwerpen die invloed hebben op onze leefomgeving. De provincie kan bijvoorbeeld sturen op luchtkwaliteit, schoon en voldoende water, minder stank en een gezonde bodem. De provincie gaat dus niet alleen over onze leefomgeving, maar gaat ook over een gezónde leefomgeving.

Helaas lijkt niet iedereen zich bewust te zijn van de rol van de provincie. In 2019 was de opkomst voor de Provinciale Statenverkiezingen in Helmond 48,04%. Bijna 34.500 Helmonders zijn niet naar de stembus zijn gegaan. Juist terwijl er in Helmond bijzonder grote opgaven liggen. Die opgaven zijn goed aan te pakken, als de provincie de gezondheid van mens en omgeving centraal stelt. Als de provincie een groene en sociale koers heeft. Elke stem maakt een verschil, stel je voor wat die 34.500 stemmen voor verschil kunnen maken!

Gezonde keuzes van Provinciale Staten zijn nodig en voor die gezonde keuzes zijn stemmen nodig. Elke partij zegt dat gezondheid belangrijk is, maar niet elke partij maakt gezonde keuzes. Dat komt doordat de wil bij die partij ontbreekt of omdat die partij ongezonde dingen belangrijker vindt. We hebben dappere keuzes nodig voor een gezonde stad, voor ons en voor onze (klein)kinderen. We mogen niet langer kiezen voor economische winst op korte termijn.

Daarom is het belangrijk dat ook Helmond haar stem laat horen op 15 maart. Voor een gezonde stad, voor elkaar, voor de toekomst. Want een provincie met gezonde oplossingen voor Helmond? Kan gewoon.

Jade van der Linden (Lijsttrekker GroenLinks Brabant)

Thomas Tuerlings (Fractievoorzitter GroenLinks Helmond)