Wat zou het prettig zijn om eens een begroting te hebben waarin structureel miljoenen te vergeven zijn in plaats van miljoenen te bezuinigen. Waar niet bezuinigd wordt op het uitvoeren van de drie decentralisaties, geen korting op jeugdzorg en huishoudelijke hulp. Maar juist structureel geïnvesteerd wordt in de stad.  Zonder Rijksbezuiniging en een dikke portemonnee ziet het leven er ineens een stuk aangenamer uit. Uitdelen is tenslotte makkelijker dan korten en zakgeld inhouden.

Maar de realiteit vraagt nu om moeilijke keuzes om de pijn zo goed en kwaad mogelijk te verdelen. Van die keuzes worden wij niet altijd gelukkig, zoals de forse bezuiniging op Cultuur en de recent aangekondigde bezuiniging op Wijkaccommodaties. Nu de invulling van deze laatste bezuiniging vorm krijgt, vragen wij het College om bij de uitwerking ook de wijkhuizen zelf te betrekken. Dit zorgt voor meer begrip en minder wrevel, en er kan meer maatwerk worden geboden. Wij vragen de wethouder om dit mee te nemen in de aanstaande gesprekken met de wijkhuisbesturen.

 

Voorzitter, de moeilijke keuzes doen pijn, ze zorgen echter wel voor een sluitende, gezonde meerjarenbegroting. Daarvoor verdient het college een compliment, ook omdat naast bezuinigingen door het uitkloppen van de reserves ruimte is voor investeringen. Investeringen in een duurzame en sociale stad. In mensen, in een inclusieve samenleving, met goede sociale voorzieningen en groene ruimtes. In een stad die we graag willen doorgeven aan onze kinderen. Een fijne plek om te wonen.

 

Voorzitter, de uitdagingen op sociaal vlak , zullen de komende jaren zowel inhoudelijk als financieel enorm groot blijven. Er wordt een groter beroep gedaan op mantelzorgers en vrijwilligers, de huishoudelijke hulp wordt hervormd. Dit alles als gevolg van een enorme bezuiniging die dit kabinet doorvoert, een van de ingrijpendste maatregelen die het college de komende periode vorm zal moeten geven.

Ook de Jeugdzorg ondergaat een transformatie. Deze transformatie vraagt veel inzet van de betrokkenen, van de opdrachtgevers, van professionals en vrijwilligers. Lokale opvoedondersteuners vervullen hier een sleutelrol. Ook hier is het zaak de ontwikkelingen goed te blijven monitoren. De opgestelde ontwikkelagenda en de periodieke voortgangsrapportages bieden hier voorlopig voldoende handvaten voor.

 

Voorzitter, GroenLinks waardeert dan ook dat er middelen zijn vrijgespeeld voor een sociaal innovatief fonds, een fonds dat ruimte biedt voor versterking van sociale netwerken. Met de investering in een stadslab en stadsleerbedrijf hoopt het College dat er maatschappelijk relevante initiatieven komen zoals zelfregiecentra, initiatieven op het gebied van slimme zorg, evenementen maar ook stadsvernieuwing. In oktober zijn de eerste bijeenkomsten geweest die moeten leiden tot de ontwikkeling van een Stadslab. Wij kijken uit naar de ideeën en voorstellen van het ontwikkelteam, zodat het fonds ook de sociale waarde oplevert die we het hebben toebedacht.

 

Vraagtekens zetten wij bij de gevraagde 4 miljoen euro om de gemeentelijke organisatie door te ontwikkelen. Ons inziens een (te) hoog bedrag, zeker in een tijd waarin juist een gevraagd is om een structurele inkrimping. Wij vinden de argumentatie (‘de gewenste klantgerichte, flexibele en vernieuwende organisatie vraagt om een forse investering’, red.) wel wat magertjes. Voorzitter, wij vragen de wethouder om een toelichting.

 

In andere investeringsvoorstellen zien wij meer potentie. Zoals  de investering in nieuwe ontwikkelingen rond de Automotive Campus en Foodsector. Speerpunten van Helmond die onze ambities als stad een impuls geven en hopelijk zorgen voor meer bedrijvigheid en werkgelegenheid. Iets dat we met het zorgwekkende werkeloosheidscijfer in Helmond broodnodig is.

De nieuwe benadering van mobiliteit biedt kansen voor de Automotive Campus. Mobiliteit moet slimmer, veiliger en groener worden. Met een investering in Smart & Green Mobility kan Helmond haar koploperspositie verder uitbouwen nationaal én internationaal.

 

Voorzitter, het zal u niet verbazen dat GroenLinks continu aandacht blijft vragen voor realisering schaalsprong fiets. Op lokaal niveau toch het meest effectieve middel in de multimodale aanpak voor een betere bereikbaarheid in plaats van de Ruit. De regio zal stappen moeten zetten om een schaalsprong in het fietsgebruik te realiseren. Wij vragen het College hoe Helmond hieraan concreet kan bijdragen en of we daarin een voortrekkersrol kunnen nemen binnen Brainport. Wij vragen de wethouder ook aan welke budgetten worden gedacht? In het deze week verschenen Bidbook van de Provincie is nl geen bedrag opgenomen voor het fietsbeleid.

 

Voorzitter, Helmond is nog lang niet duurzaam genoeg. Dat we in de ranglijst van Zuidoost Brabant de onderste plaats bekleden, vraagt om een inhaalslag. Daartoe wordt een stap voorwaarts gezet met de versnellingsagenda Duurzaamheid. Hiervoor is in juni een driedaagse conferentie georganiseerd waar zo’n 120 Helmonders bijeen waren om concrete plannen te maken voor een duurzamer Helmond. Allemaal inwoners, ondernemers en bestuurders met een betrokken, groen hart. En met één gezamenlijk doel: hoe krijgen we Helmond energieneutraal in 2035?

Voorzitter, een mooi voorbeeld van co-creatie. Wij vragen de wethouder wanneer we de Versnellingsagenda die hieruit voortgekomen is als raad tegemoet kunnen zien? En krijgt dit nog een vervolg?

 

Voorzitter, GroenLinks wil graag op het terrein van duurzamheid nog wel wat meer ambitie en een tandje erbij. Als gemeente moeten we elk duurzaam initiatief omarmen, stimuleren én faciliteren. Daarom zijn we blij dat in deze begroting middelen beschikbaar worden gesteld voor de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed en voor het onderhouds- en natuurvriendelijker maken van openbaar groen. Voorzitter, we horen graag van het college hoe het staat met de uitvoering van onze motie van de Voorjaarsnota over meer openbare watertappunten?

 

Wij prijzen ook het proefproject met de bouw van 24 energie neutrale woningen die dit jaar nog van start gaat, evenals de ontwikkeling van 12 energie nul- sociale koopwoningen. Vanaf 2020 wordt energieneutraal bouwen de wettelijke norm, alles wat voor die tijd kan worden gerealiseerd is duurzame winst en levert ervaring én goodwill op.

De bouw is de laatste jaren snel van aard veranderd. Door de crisis worden zowel opdrachtgevers als kopers creatief. Een van de vormen die de crisis versneld heeft voortgebracht is collectief particulier opdrachtgeverschap. De animo groeit en projecten worden, in tegenstelling tot reguliere woningbouwprojecten, minder snel uitgesteld.

Bovendien geeft zelfbouw niet alleen meer vrijheid, het is ook aanzienlijk goedkoper voor de toekomstige huiseigenaar, indien collectief ontwikkeld. De afgelopen jaren zijn er in Helmond (onder andere in Brandevoort en Stiphout) positieve ervaringen opgedaan met CPO-projecten. Voorzitter, wij dienen een motie in om CPO een grotere rol te geven in het gemeentelijke woonbeleid, vanwege de positieve effecten op bouwers en bouwvolume.

 

Tot slot, voorzitter, wil GroenLinks aandacht vragen voor de actualiteit. De vluchtenproblematiek houdt de gemoederen dagelijks bezig. Wij hebben tijdens de opiniërende bijeenkomst onze wens uitgesproken om als Helmond ons solidair op te stellen en een helpende hand uit te steken naar deze mensen in nood. Voorzitter, afgelopen dinsdag heeft u vragen over meer duidelijkheid al beantwoord. Maar hoe denkt u meer draagvlak en begrip te bereiken bij eventuele omwonenden en  de rest van de stad ?

 

========================================

Bijlage: motie CPO

Motie: Verruimen mogelijkheden voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap

 

Constaterende dat:

- Bij Collectief (particulier) opdrachtgeverschap (CPO) een groep particulieren (collectief) volledige zeggenschap heeft over de uiteindelijk te realiseren woning.

 

Overwegende dat:

- Dit volledig past in deze tijd, waarin steeds meer mensen invloed willen hebben op hun eigen leefomgeving.

- er de afgelopen jaren in de gemeente Helmond (onder andere in Brandevoort en Stiphout) positieve ervaringen zijn opgedaan met CPO-projecten.

 

Spreekt uit dat:

- CPO-projecten de komende jaren een grotere rol krijgen in het gemeentelijke woonbeleid. Er worden op meer plekken en op grotere schaal CPO-projecten gerealiseerd, bij voorkeur gericht op starters en senioren.

 

Namens de volgende fracties:

GroenLinks, SP, CDA, VVD, Helmond Aktief, Helder Helmond en Fractie Verouden/Van Lierop