GroenLinks raadslid Rudi van der Made schrijft wekelijks op donderdag zijn column "Donderpreek".
Twee maanden geleden heeft de gemeenteraad van Helmond, op initiatief van burgemeester Jacobs, besloten om vanaf 2010 ruim twee ton per jaar beschikbaar te stellen voor citymarketing. Vaak denken mensen dat Peter Tielemans hiervan betaald wordt om in de rol van centrummanager zichzelf te profileren, maar dat is niet zo. Nee, dat geld komt uit andere potjes.
Citymarketing is de promotie van het merk Helmond buiten de gemeente Helmond. Ik heb mijzelf tegen deze plannen gekeerd, en zelfs voorgesteld om deze geheel te schrappen, samen met de geplande bezuiniging van ongeveer hetzelfde bedrag op het programma Werk en Inkomen. Investeer in je inwoners, en de promotie van de stad volgt vanzelf, dat was zo'n beetje mijn redenatie.
De afgelopen tijd is Helmond weer een paar keer in het landelijk nieuws geweest op manieren die niet bepaald promotie voor de stad zijn. Aangezien ik werkzaam ben buiten Helmond, en de meeste van de mensen waarmee ik werk weten dat ik gemeenteraadslid in Helmond ben, is dit telkens weer reden voor een gesprek. Ik neem dan vaak de rol van citymarketeer op me, zonder daarvoor een faktuur naar de gemeente te sturen.
Zo hoorde ik mezelf twee weken geleden zeggen: "Bij jullie in Den Haag plast er elke week wel iemand bij zijn buurvrouw door de brievenbus, bij ons in Helmond is het tenminste nog nieuws!". Deze week heb ik een volle treincoupé moeten uitleggen dat die man, die met zijn kleinzoon in het verkeerde Sydney belandde, niet uit Helmond in Nederland kwam, maar uit Helmand in Afghanistan.
Ja, ik heb het er maar druk mee, maar ik doe het graag. En ik neem aan dat u dat ook doet. Helmonders zijn de beste promotie voor Helmond. Daarom moet de gemeente ook geen tonnen investeren in gelikte marketingcampagnes, maar miljoenen in haar inwoners.