In dit onderzoek zijn 3 beslissingen opgenomen over:
1. Verstedelijking van het centrum
2. Een transitie naar duurzaam vervoer
3. Kiezen voor bereikbaarheid van Helmond via een aansluiting op de A67
Wij willen de wethouder bedanken voor haar inzet om breed draagvlak in de regio op te halen bij 21 gemeente en de provincie. Nu dit geluk is, krijgen we op termijn geld van het rijk om de bereikbaarheid van de hele regio en Helmond te verbeteren.
Als GroenLinks kijken wij met veel vertrouwen naar de verdichting van het Helmondse centrum. Door de bouw van 10.000 woningen brengen we meer reuring en bedrijvigheid in het centrum én kunnen we een schaalsprong maken met het openbaar vervoer. Met meer treinen per uur ontstaat een soort metro verbinding. Voor automobilisten zorgt een extra parkeergarage voor bereikbaarheid van het centrum.
Veel partijen hebben wethouder Maas suggesties mee gegeven over de bereikbaarheid en wegenstructuur. En begrijpelijk dat hierover de meeste zorgen zijn, want een perfecte oplossing voor mobiliteit is er niet, tenzij we beschikken over miljarden om bijvoorbeeld de Traverse te ondertunneling. Binnen een realistische financieel kader is het zoeken naar een goede balans tussen plezierig en gezond wonen, bedrijvigheid en bereikbaarheid.
We kijken als GroenLinks met vertrouwen uit naar de adviezen die nog aan de gemeenteraad komen over hoe we de koers voor 2040 verder gaan uitwerken.
“ Met meer treinen per uur ontstaat een soort metro verbinding. ”