De gemeente is voornemens om in het centrum van Helmond een wegsleepbeleid te gaan voeren voor buiten de stalling geplaatste fietsen. GroenLinks is van mening dat er nog veel te verbeteren is aan het fietsbeleid in het centrum alvorens met een dergelijke repressieve maatregel te komen. Bovendien is het plan juridisch onhaalbaar.

Maandag jongstleden stond in het Eindhovens Dagblad krant dit artikel.
Maandagavond in de commissie ABA heeft GroenLinks-raadslid Rudi van der Made betoogd dat het wegsleepbeleid dat de gemeente voorstaat juridisch niet haalbaar is. De reden daarvoor staat hier duidelijk uitgelegd.

Naast de juridische bezwaren is GroenLinks bovendien van mening dat er eerst op meer plaatsen in het centrum voldoende fietsstallingen moeten komen. Een probleem is bijvoorbeeld de situatie op de kruising Noord-Koninginnewal/Ameidestraat. Mensen die op de fiets naar het centrum komen en daar hun fiets netjes in de rekken willen plaatsen, treffen regelmatig een overvolle stalling aan. Als mensen dan toch hun fiets daarbij plaatsen, gaat de gemeente deze binnenkort dus verwijderen. Er zijn nog zoveel positieve manieren om dit probleem op te lossen, en bovendien het gebruik van de fiets te stimuleren en het aanzien van het centrum te verbeteren.

Het is onbegrijpelijk dat het college op dit moment grijpt naar dit repressieve middel.