"Als kind genoot ik van de prachtige vuurpijlen die met oud en nieuw de lucht inschoten. Wat een spanning en sensatie. Nou kom ik uit 1972 en net als zoals zoveel Nederlanders  weet ik niet beter dan dat we al ons hele leven vuurwerk afsteken.  Echter, het is pas sinds de jaren 70 dat inwoners van Nederland zelf vuurwerk mochten aansteken. Daarvoor was het verboden en in het begin werd het gedoogd. Over luchtkwaliteit en gezondheid spraken we toen niet…

Maar de laatste jaren is het zelf afsteken van vuurwerk langzaam overgegaan in een soort oorlogsvoering voor jong en oud gedurende het hele jaar. Afgelopen januari telden we 77.000 euro aan schade door vuurwerk. Veel mensen, met name ouderen en kinderen,  zijn dan bang om over straat te gaan. Maar ook dieren lijden door  vuurwerk.  Voor hulpverleners en handhaving is het in die tijd soms onmogelijk hun werk te doen.  Maar ook nu in oktober schrikken mensen wakker van enorme ontploffingen. Of denk terug aan de zomerrellen in Helmond, ook daar  speelde vuurwerk weer een slechte hoofdrol.

Inmiddels is er veel meer kennis over luchtkwaliteit. Afgelopen jaarwisseling was de luchtvervuiling die nacht 5000%  van de World Health Organization norm. Denk dan aan fijnstof en de zware metalen die hierbij vrijkomen. België kende tijdens de vorige jaarwisseling al een vuurwerkverbod, en dat was op de fijnstofkaart van Europa goed te zien: heel west-Europa kleurde rood van het extreme fijnstofgehalte, maar boven België was nauwelijks stijging te zien.

Tot slot de verwondingen. Al jaren zijn er vreselijke ongelukken, mensen raken voor het leven verminkt, beperkt en getraumatiseerd. En dat gebeurt nog het meest bij onschuldige omstanders. Dat heeft ook impact op de mensen om de slachtoffers heen. De kosten door die zorg zijn enorm.

Kortom, deze ‘traditie’ is niet meer alleen mooi. Het is tijd voor verandering. GroenLinks heeft de maatregelen voor het komend jaar gelezen in de RIB. We begrijpen hoe ingewikkeld het is voor een gemeente  als de landelijke politiek geen dappere beslissingen durft te nemen, maar wat GroenLinks betreft mag het vuurwerkverbod veel verder gaan.  Wij steunen de brief die de Burgemeester namens de raad een gaat sturen naar de minister voor een strenger landelijk verbod, dat is ook beter te handhaven. En dan voor nu dan maar meer vuurwerkvrije zones want die werken lazen we gezien het uitblijven van overlastmeldingen vorig jaar. Wij denken dat onze stad daar veel baat bij zal hebben."

Tijd voor verandering