De input die de gemeenteraad heeft gegeven in de commissievergaderingen is goed verwerkt. Het is goed dat de plannen regelmatig geactualiseerd kunnen worden aan toekomstige ontwikkelingen, want de toekomst voorspellen is moeilijk. Maar Helmond heeft ook met onze Automotive Campus en BSD veel kennis in huis om al een heel eind vooruit te kijken en dat gebeurt hier. Bovendien zitten we in het hart van de Brainport Regio en hebben we 4 treinstations, die ingredienten moeten we gebruiken! Deelmobilteit is een belangrijke voorwaarde om de autoluwe binnenstad te laten slagen

We gaven onze wethouder Andrew Harijgens nog een paar belangrijke aandachtsgebieden mee:

  • goede inclusieve en betaalbare OV/last mile oplossingen. Hoe kom je bij de plekken die wat verder van de stations af liggen?
  • Maak fietsen echt een beter alternatief voor de inwoners. Goede en veilige faciliteiten voor fietsers (denk voor sociale veiligheid dag en nacht, infrastructuur, (diefstalvrije) parkeergelegenheid zo dicht mogelijk op de bestemming. Oplaadpunten voor allerlei soorten fietsen/scooters, rolstoelfietsen, bagagekluisjes voor fietsers.  En zo heeft onze fractie nog veel meer ideeen :-)
  • Een zoen/zoefstrook in het centrum waar GroenLinks heeft ook als voordeel dat sommige bezoeken maar voor de helft met de auto worden gedaan en dat flexibele vervoerskeuzes de andere helft doen.
  • De nieuwe werkelijkheid na Corona maakt nu al duidelijk dat meer thuiswerken veel normaler zal worden. En dat biedt kansen om de (dure) 2e auto de deur uit te doen en dit verlaagt mogelijk de drempel naar het benutten van deelvervoer.
  • En tot slot: Communicatie. we kunnen het niet vaak genoeg zeggen: besteed daar op tijd VEEL aandacht aan. Dus in een vroeg stadium.

Dus wij stemden graag in met dit plan voor een duurzame, schone, bereikbare binnenstad met een gezonde leefomgeving. Het voorstel werd aangenomen door de gemeenteraad van Helmond. Lees hier het voorstel.