Naar aanleiding van een te verwachten uitbreiding van het Brabantse nachtnet met nachtbussen, heeft GroenLinks vragen gesteld aan het Helmondse college van B&W. Het liefst willen we nog steeds de nachttrein, maar deze kans op de nachtbus moet Helmond niet laten schieten.
We stelden de volgende vragen:
Vanaf december 2007 rijden gedurende drie jaren in de nachten van donderdag op vrijdag, vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag treinen in het Brabantse Nachtnet. De treinen rijden van Rotterdam via Dordrecht, Breda en Tilburg naar Eindhoven en van Utrecht via ’s-Hertogenbosch naar Eindhoven en vice versa. Het betreft 4 à 5 treinen per nacht, per verbinding en per richting. Uit de eerste evaluatie blijkt dat dit Nachtnet een succes is. Zoals al eerder kenbaar gemaakt is GroenLinks uiterst teleurgesteld dat Helmond niet op het Nachtnet is aangesloten.
Tijdens de Provinciale begrotingsbehandeling op vrijdag 7 november jl. heeft Gedeputeerde Staten een motie van Provinciale Staten overgenomen waarin staat dat een pilot gestart wordt waarbij nachtbussen worden aangesloten op het NS Nachtnet. Provinciale Staten kwam tot deze motie aangezien de eerste rapportage van de NS inzake het Brabantse Nachtnet laat zien dat het gebruik van openbaar vervoer een opvallend gering aandeel heeft in het voor- en natransport. Daarnaast kunnen nachtbussen die aansluiten op het Nachtnet bijdragen aan een grotere verkeersveiligheid en het gebruik van dit net nog makkelijker en aantrekkelijker maken.
Vraag: Bent u op de hoogte van het besluit van Gedeputeerde Staten om een pilot met nachtbussen op te starten?
GroenLinks is van mening dat een nachtbus moet worden ingezet tussen Helmond en station Eindhoven die aansluit op de nachttreinen daar. De komst van nachtbussen naar Helmond past perfect in het beleid van de gemeente om jongere inwoners aan haar stad te binden. Door een nachtelijke busverbinding met Eindhoven kunnen de Helmondse jongeren optimaal profiteren van hetgeen andere steden te bieden hebben, zonder dat dit voor hen reden hoeft te zijn om uit Helmond te verhuizen. Tegelijkertijd wordt hiermee het bereik van Helmondse evenementen vergroot.
Gezien de geschiedenis van Helmond en het Nachtnet (waar Helmond als enige B5-stad niet op is aangesloten), zijn we van mening dat Helmond een goede kans maakt om deze pilot binnen te halen.
Vraag: Bent u het met ons eens dat Helmond de stad bij uitstek is om voor deze pilot in aanmerking te komen?
We hopen van harte dat het Helmondse College van B&W zich deze zaak aantrekt en er werk van gaat maken. Het openbaar vervoer is belangrijk voor de mobiliteit van alle inwoners en voor de bereikbaarheid van de stad.
Vraag: Bent u bereid om er alles voor in het werk te stellen dat Helmond voor deze pilot wordt geselecteerd?
GroenLinks hoopt op een snelle gang van zaken zodat we op korte termijn de eerste nachtbus in Helmond kunnen verwelkomen.