• Het is onmogelijk om de fiets te stallen met een los gekocht kaartje.
  • Er zijn regelmatig wachtrijen bij het in en uitchecken en dit leidt ertoe dat er veel fietsen buiten de stalling geparkeerd worden wat tot veel overlast leidt en een rommelig beeld geeft wat geen visitekaartje is voor Helmond.
  • Het verwijderen van verkeerd geplaatste fietsen brengt kosten met zich mee.
  • Er zijn veel fietsen gestolen worden uit deze stalling en inwoners veel tijd en geld kwijt aan alle gedoe na een fietsdiefstal.

GroenLinks Helmond vindt dat: 

  • We zo min mogelijk belemmeringen op moeten werpen om met de trein te gaan.
  • De fiets een cruciaal vervoermiddel is om het station te bereiken
  • Aan menselijk toezicht kosten verbonden zijn, maar dat dit ook waarde heeft zoals een groter gevoel van veiligheid en minder kans op fietsdiefstal.
  • Een stad met de omvang van Helmond een veilige en prettige fietsenstalling bij het centraal station verdient
  • Deze fietsenstalling breed toegankelijk zou moeten zijn , dus ook voor reizigers zonder OV-chipkaart

Daarom hebben wij met SP, PvdA, Denk, 50-plus, D66 en Lokaal Sterk het college van Burgemeester en Wethouders gevraagd om voor de behandeling van de programmabegroting in beeld te brengen wat de kosten zijn voor het terugbrengen van menselijk toezicht bij de fietsenstalling van NS en mogelijk alternatieve oplossingen die beter werken dan de huidige geautomatiseerde bewaking met poortjes en camera’s. Maar ook om met de NS in gesprek te blijven en te kijken wat zij voor mogelijk beter werkende alternatieven hebben. De hele gemeenteraad stemde in met deze verzoek (motie).

GroenLinks Wethouder Arno Bonte beloofde zelfs nog iets extra's. Hij laat ook meteen berekenen wat het kost om op andere stations bewaking in te voeren. 

“ Menselijk toezicht kosten kost geld, maar dat dit heeft ook waarde: een groter gevoel van veiligheid en minder kans op fietsdiefstal. ”