De Helmondse Jongeren Klimaattop 2016 heeft zichtbaar resultaat opgeleverd. Drie leerlingen van het Dr. Knippenberg College bedachten dit voorjaar een straatlantaarn op zonne-energie. Op donderdag 21 oktober mochten de jongeren samen met wethouder Smeulders de door hun bedachte lantaarnpaal in gebruik nemen. Het speelterrein en de picknickplek in de Warande is vanaf nu verlicht door de duurzame lantaarn.

Freek Niessen, Jamairo Belfor en Rik Dinkgreve van het Dr. Knippenbergcollege zijn de bedenkers. De wedstrijd tussen de brugklassers voor het beste idee en het presenteren van hun idee aan de gemeenteraad waren voor hen absolute hoogtepunten. Voor de locatie is de lantaarnpaal op zonne-energie een uitkomst, omdat het midden in de Warande ligt waar nog geen stroomvoorziening aanwezig was.

Jongeren Klimaattop 2017
Wethouder Paul Smeulders is positief over de Helmondse Jongeren Klimaattop: “Jongeren zijn én hebben de toekomst. Het is fantastisch dat ze zo bewust met duurzaamheid bezig zijn. En het is helemaal mooi dat we het winnende idee nu in de stad kunnen toepassen.”

Deze week werd ook bekend dat de eerste Helmondse Jongeren Klimaattop van dit voorjaar vervolg krijgt. Op 23 februari 2017 organiseert het Carolus Borromeus College, Dr. Knippenberg College en Jan van Brabant College een nieuwe editie van de Jongeren Klimaattop. Daar worden scholieren uit de brugklas een dag lang ondergedompeld in de wereld van duurzaamheid, gaan op werkbezoek en bedenken vervolgens zelf duurzame plannen. De beste ideeën mogen zij aan de gemeenteraad presenteren en wie weet zien we de winnaar over een jaar opnieuw terug in de stad.

Klimaatneutraal in 2035
Op 26 oktober is de Nationale Klimaattop. Tijdens deze bijeenkomst vertalen minister-president Mark Rutte en staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu het historische internationale klimaatakkoord dat 195 landen vorig jaar in Parijs met elkaar sloten naar Nederland. Wethouder Smeulders vertegenwoordigt Helmond op de Nationale Klimaattop.
Paul Smeulders: "Onze Helmondse ambitie is helder: we willen klimaatneutraal zijn in 2035. Dat is een enorm karwei, maar ik ben ervan overtuigd dat het ons lukt om dit samen met bedrijven, organisaties en inwoners te realiseren. Er gebeurt enorm veel en er zit energie in Helmond! Ik hoop dat we de Rijksoverheid met onze ambitie kunnen inspireren én dat ze ons gaan helpen om deze te realiseren."

Duurzaamheidsinitiatief indienen? Meer informatie over duurzaamheid in Helmond, inwonersinitiatieven en de subsidie uit het duurzaamheidsfonds leest u op allelichtenopgroen.nl. Heeft u een gouden duurzame tip, dan kunt u een e-mailsturen naar info@allelichtenopgroen.nl.

bron:persbericht gemeente Helmond