Wethouder Arno Bonte organiseerde eerst 4 avonden voor de stad waar iedereen feedback kon geven op het concept: inwoners, ondernemers, bedrijventerreinen en wijkraden. Op dinsdag 30 mei was de politiek aan de beurt. Namens GroenLinks Helmond sprak Bert van Sas over de concept-mobiliteitsvisie 2040 (klik op de link voor het document), of bekijk de video onderaan deze pagina. 

In het kort:

  • Doel van deze visie: onze stad bereikbaar en prettig leefbaar te  houden. 
  • Visie 2040 (dus geleidelijke veranderingen met een goede volgorde)
  • Parkeren in parkeergarages (Doorneind, Boscotondo en Elzas) om ruimte te maken voor een leefbare stad met online bewegwijzering met beschikbare parkeerplekken. 
  • Hooguit 250 meter (maar meestal minder) lopen naar een winkel in het centrum. 
  • Wel parkeergelegenheid op straat voor mensen met een bewegingsbeperking. 
  • Parkeerplekken die verdwijnen van de straat compenseren we met plekken in parkeergarages.  Sterker nog, als de uitbreiding van de Elzas-parkeergarage gerealiseerd is, komen er nog meer  parkeerplaatsen beschikbaar in het hart van het centrum. 
  • Koninginnewal vergroenen en ruimte houden voor een 1-richting rijstrook met parkeerhavens voor kort parkeren (aankopen ophalen, mensen ophalen of wegbrengen en eten afhalen).
  • Mensen verleiden om op de fiets naar het centrum te komen (geen dwang): goede faciliteiten en bewaakte stallingen.
  • Minder vervuilende vervoersbewegingen.
  • Meer gelegenheid voor horeca, spelen, groen en wandelen

Bijdrage GroenLinks Helmond
"We hebben het vanavond over de mobiliteitsvisie, met de nadruk op visie. Een visie gaat over een stip op de horizon, gaat over het doel wat je op langere termijn wilt bereiken. In de landelijke politiek heeft men wel vaker moeite met visies (onze ministerpresident denkt zelfs dat dat met oogartsen te maken heeft)... Maar een visie is wel nodig om plannen in de goede richting uit te kunnen werken. Zonder visie is de kans levensgroot dat je tijd, energie en geld gaat steken in de verkeerde plannen. Nog voor deze visie in de commissie besproken is, is er in verschillende media al volop discussie ontstaan over deze visie. Dat is op zich goed; met de gezamenlijke denkcapaciteit van veel mensen zou een visie alleen maar beter moeten kunnen worden. Het is wel jammer om te zien dat heel veel meningen op social media rondgaan, maar dat maar weinig mensen de moeite nemen om mee te denken over de visie in de Speelhuisbijeenkomst. Toch denk ik dat alle partijen het wel eens zijn over het belangrijkste te bereiken doel van deze visie, namelijk ook op langere termijn onze stad bereikbaar en prettig leefbaar te houden. Om dat te bereiken zal er iets moeten gebeuren; een steeds verder dichtslibbende stad met veel blik en weinig groen is voor niemand prettig. Niet voor de bewoners en niet voor de centrum-ondernemers. In de visie wordt gesteld dat we zo veel mogelijk af moeten van parkeren op maaiveld om ruimte te maken voor een prettig leefbare stad. Hier kunnen we als GroenLinksfractie volledig achter staan, er van uit gaande dat in het centrum op maaiveldniveau wel parkeergelegenheid blijft voor mensen met een bewegingsbeperking. Door verschillende mensen wordt nu het angstbeeld opgeroepen dat het centrum niet meer per auto bereikbaar is en het winkelend publiek weg zal blijven. Maar kijk eens naar de praktijk: als ik nu met de auto naar het centrum ga, kan ik aan alle kanten van het centrum parkeren en hoef ik hooguit 250 meter te lopen naar een winkel in het centrum. Als in de toekomst maaiveldparkeren afgebouwd is, parkeer ik de auto in één van de parkeergarages aan de randen van het centrum en hoef ik hooguit 250 meter te lopen naar een winkel in het centrum. Sterker nog, als de uitbreiding van de Elzas-parkeergarage gerealiseerd is, komen er nog meer parkeerplaatsen beschikbaar in het hart van het centrum.Maar we willen de wethouder nog wel een aantal suggesties meegeven:
Volgens de plaatjes in de visie wordt gesuggereerd dat de Koninginnewal van gevel tot gevel groen ingevuld wordt zonder autoverkeer maar als je op de Koninginnewal met iets minder groen nog wel een 1-richting rijstrook intact laat opent dat extra mogelijkheden. Door dit te combineren met parkeerhavens voor kort parkeren blijft het mogelijk om daar spullen op te halen, mensen af te zetten of bijvoorbeeld eten af te halen bij een afhaalrestaurant. Hoe kijkt de wethouder hier tegen aan? Nog beter is om het korte afstand autovervoer te vervangen door de fiets. Niemand kan gedwongen worden, maar wel verleid worden om op de fiets naar het centrum te komen. Ondanks dat we in het verleden in Helmond een fietswethouder hebben gehad, waar we veel doorgaande fietsroutes aan te danken hebben, valt er voor de fietsers nog wel het een en ander te verbeteren. Gelukkig is daar in deze visie ook aandacht voor. Maar sommige dingen kunnen ook nu al wel wat sneller; afgelopen najaar hebben we in een motie gevraagd om de in- en uitgangscontroles van de fietsenstallingen in de stad te herstellen; wanneer wordt dat eindelijk een keer gerealiseerd wethouder? Tot slot nog iets over de Kasteel-Traverse; de meesten zijn het er wel over eens dat deze drukke doorgaande weg midden in het centrum een onding is. Met de Helmondse verkeersstructuur zal het niet eenvoudig zijn om een echte rondweg te realiseren. Veel doorgaand verkeer uit Deurne en het verdere achterland zou al vermeden kunnen worden als de A67 tussen Asten en Eindhoven opgewaardeerd zou worden, maar vooralsnog werkt het rijk daar niet aan mee. In de visie wordt gesproken over de kwaliteit van de doorstroming te verminderen waardoor de route over de kasteel-traverse onaantrekkelijker zou worden. Hier schuilt wat ons betreft wel een gevaar in; een geringer aantal auto’s dat bij ieder kruispunt moet stoppen en weer op moet trekken zou wel eens ongunstiger kunnen zijn voor luchtkwaliteit en geluid dan een wat grotere autostroom die in een continue flow door de stad gaat. Maar nog beter zou zijn als de hele kasteelTraverse uit het centrum zou verdwijnen; Ik heb gehoord dat de wethouder een standbeeld zou krijgen als hem dat gaat lukken, dus wethouder, doe je best."

De wethouder stond positief stond ten aanzien van onze suggesties en heeft ook toegezegd om op korte termijn de bewaking van de fietsenstallingen te herstellen.

Hoe nu verder?
Niet alleen GroenLinks gaf de wethouder suggesties mee. Er waren ook nog 13 inspreker en alle partijen deden hun bijdrage. Samen met de 4 inspraakavonden waar alle meningen zijn genoteerd gaat de wethouder weer aan de slag. Deze conceptvisie wordt verbeterd met al deze feedback.
- Op 27 juni volgt de adviescommissie met de verbeterde visie. Ook dan mogen inwoners inspreken en zullen alle partijen reageren op het verbeterde document.
- Op dinsdag 11 juli komt het voorstel in de raadsvergadering en gaan we erover stemmen. Zelfs op die dag is het nog mogelijk om in te spreken: www.helmond.nl/spreekrechtwww.helmond.nl/spreekrecht

Ruimte voor voetgangers en fietsers

“ op langere termijn onze stad bereikbaar en prettig leefbaar houden ”
Bert van Sas (GroenLinks Helmond) tijdens de vergadering Afspelen op YouTube