Vorige week dinsdag werd de visie voor het eerst aan de raad gepresenteerd en konden er vragen worden gesteld. Alle reacties uit de bijeenkomsten worden verwerkt in het concept, dat nog terugkomt naar in de opinie-, advies- en de gemeenteraadsvergadering.
Wat vorige week dinsdag bij de eerste raadsbespreking opviel, is dat een aantal partijen vastgebakken zitten aan het autostuur. Er zijn maar weinig raadsleden die bij zichzelf te rade gaan waar ze liever zijn. Neem de bezoekjes aan andere steden. Naar welke stad ga je dan het liefst? Is dat een stad waar de auto dominant is? Of gaan we liever naar een stad met veel groen, water en terrassen? Een plek waar je lekker in de binnenstad kan dwalen zonder van je sokken gereden te worden?
Of zoek het dichterbij. Neem de binnenring van Eindhoven. Dat was een 2-baansweg met 50 km per uur en is nu een 1-baansweg met veel groen en brede fiets- en voetpaden met 30 km per uur. En wat meteen opvalt als je nu te gast bent met de auto; je ziet echt veel meer mensen fietsen en lopen. Helmond heeft geen grote, mooie, oude binnenstad. Sterker nog: we hebben het oude stadsdeel uit de jaren twintig dwars doorgesneden met een 4-baansnelweg. Maar we kunnen van Helmond wel weer een mooie leefbare plek maken, door meer ruimte te geven aan loop- en fietsverkeer en veel meer groen.
Een prettige stad waar het goed toeven is, zal meer mensen aantrekken dan de versteende omgeving waar we het nu mee doen. We verdienen (veel) beter en dat is de kernboodschap van de concept Mobiliteitsvisie. En ja, dat kan echt met behoud van de autobereikbaarheid van de winkels, parkeren, kermis en markt en met de garantie dat de aanrijdtijden van ambulance en politie worden gehaald. Laten we wel wezen: welke gemeente maakt een visie om achteruit te boeren? Nee, de visie ligt er om Helmond in de komende 20 jaar mooier, leefbaarder, gezonder én bereikbaarder te maken. Maar de afdronk van dinsdag in de raad, is dat een aantal partijen dat niet willen zien en maar één ding belangrijk vinden: de auto.