Leest u hier de volledige bijdrage van de GroenLinks fractie aan de behandeling van de Voorjaarsnota.

Dank u wel voorzitter,

Geacht college, raadsleden en publiek,

De Helmondse Voorjaarsnota staat dit jaar vooral in het teken van Brabant. Onder het motto Samen Investeren komt plotseling veel geld beschikbaar. Gemeentelijk geld, provinciaal geld, en volgens planning ook geld van derden, vooral het Rijk en Europa, kortom: gemeenschapsgeld. Of, zoals VVD-ers het liever noemen: belastinggeld van de hardwerkende Nederlander.

Maar hoe je het ook noemt, het is geld dat op verantwoorde wijze in onze maatschappij geïnvesteerd moet worden. En omdat het moeilijk kiezen is of Helmond en Brabant nou mooi, bereikbaar, dynamisch, schoon, perspectiefrijk of verbindend moeten zijn, doen we het gewoon allemaal.

Op een gelikte film die ons in Tilburg is getoond, hebben we in ieder geval kunnen zien dat wethouder Stienen de belangen van Helmond binnen BrabantStad goed behartigt. Het toont hoe belangrijk het is om goede dagelijkse bestuurders te hebben.

Samenwerking blijkt goed te zijn, al wordt het af en toe wel een ondoorzichtig woud, zowel bestuurlijk als financieel. SRE, Brainport, BrabantStad. Blijkbaar steekt de huidige maatschappij zo in elkaar dat allerlei poespas nodig is om voor een gemeente voldoende geld te regelen om in het maatschappelijk belang te investeren. Dat lijkt met Samen Investeren aardig te lukken, daarmee wil GroenLinks het college complimenteren.

Uiteraard zullen we de uitvoering kritisch volgen, u bent niet anders van ons gewend.

En als u het wel was vergeten, dan let de komende minuten even goed op.

Te beginnen bij het armoedebeleid.

In juli komen we daarover eindelijk in de raad te spreken. Ik wil daar vandaag niet teveel inhoudelijk op ingaan. Eén punt wil ik er wel even uitlichten, namelijk de geraamde extra kosten bij het verhogen van de inkomensgrens voor regelingen voor minima van 110% naar 120% van het minimum inkomen. In de bijlage bij de armoedenota wordt gemeld dat dit jaarlijks 1,1 miljoen euro extra zou kosten. Dit was ook de booschap van wethouder Yeyden in de commissie. Bij de gedetailleerde berekening die we later hebben ontvangen, blijkt dat het niet structureel om 1,1 miljoen gaat, maar om 810.000 euro. Een ernstige fout in de voorlichting aan de raad. Graag hoor ik van de wethouder of hij hiervan op de hoogte was tijdens de commissie-vergadering.

Dan het Fietsbeleid.

Bij vaststelling van het plan “Helmond Mobiel 2015” is op initiatief van GroenLinks de ambitie vastgelegd, met raadsbrede steun, om het aandeel van vervoer per fiets binnen de stad te verhogen tot 40% in 2015. Hoopvol keek onze fractie uit naar de Voorjaarsnota, met hoeveel euro zou de jaarlijkse 200.000 euro voor de fiets verhoogd gaan worden? We werden ernstig teleurgesteld. Want in plaats van een forse verhoging heeft het college het budget voor fietsbeleid gehalveerd. Aan de wethouder zou ik willen zeggen, als u een voorstel niet serieus neemt, neem het dan ook niet over. En aan de raad zou ik willen vragen, steun alstublieft de motie die GroenLinks indient, die invulling probeert te geven aan de inspanningsverplichting die we met elkaar hebben afgesproken.

Verder op het gebied van Milieu.

Er zijn de afgelopen jaren mooie doelstellingen geformuleerd. De Strategische Milieuvisie 2007-2011 bevat goede ambities. Maar wat zijn die ambities waard voor dit college als ze veel geld blijken te kosten. Een goede graadmeter hiervoor krijgen we nog dit jaar. In de Milieuvisie staat namelijk letterlijk: “In 2008 is een overzicht van de bodemverontreinigingslocaties met de benodigde acties toegankelijk via Internet”. Dan zal ook snel moeten blijken of de nu voorziene bedragen voor bodemsanering vanaf 2010 van één a anderhalf miljoen per jaar toereikend zijn, of dat we voorlopig jaarlijks met het tienvoudige rekening moeten houden, zoals voor de korte termijn al wel voorzien is.

Recent werden we nog aangenaam verrast door een mooi aanbod van de gemeente Helmond aan de ministers Cramer, van der Hoeven en Vogelaar. Een aanbod om werk te maken van een duurzaam gebouwde omgeving in onze gemeente. Complimenten aan de ondertekenaar van de brief, wethouder Stienen. Voor een deel zijn het beloftes en voornemens die geheel in lijn zijn met de Milieuvisie, voor een deel zijn het nieuwe zaken, die GroenLinks ook van harte ondersteunt. Vrijwel zonder uitzondering zijn het voorstellen die geld kosten. Wij begrijpen dat de G27 daar nog met het Rijk over in gesprek zullen gaan, maar toch willen wij het college nu alvast vragen om de raad inzicht te zullen verschaffen in de concrete uitwerking van het aanbod Duurzaam Gebouwde Omgeving, en de financiële consequenties daarvan.

Dan een korte vraag over de nachttrein.

In februari en maart van dit jaar heeft wethouder Houthooft, na aandringen van de gehele raad, de toezegging gedaan zich optimaal in te spannen om in overleg met de gemeente Venlo, en de provincie Limburg en Brabant, alsnog te komen tot een nachttrein in Helmond. Voor het eind van het jaar ontvangen wij van de wethouder een notitie waarin de mogelijkheden worden geschetst. Het is inmiddels een aantal maanden geleden dat deze opdracht is gegeven. Zou de wethouder kunnen aangeven hoe het hiermee staat?

Iets heel anders.

Bij de behandeling van de begroting 2008, ruim een half jaar geleden, heeft GroenLinks in de richting van wethouder Boetzkes gezegd dit jaar geen excuus meer te accepteren, voor wat betreft het uitblijven van een evaluatie, en daardoor weer slechts incidenteel dekken van belangrijke maatschappelijke diensten, zoals het Sociaal Raadsliedenwerk. En GroenLinks was bepaald niet de enige partij die hierover kritisch was. Toch ligt er onder deze Voorjaarsnota wederom geen evaluatie van het Sociaal Raadsliedenwerk, en wederom wordt voorgesteld om niet langer dan één jaar vooruit dit product te financieren. Op deze manier wordt het onmogelijk om op een betrouwbare wijze te besturen. Er gebeurt maatschappelijk relevant werk, maar het wordt een professionele welzijnsorganisatie onnodig moeilijk gemaakt om hiervoor goed personeel aan zich te binden, door het gebrek aan duidelijkheid vanuit de gemeente. Graag een concreet antwoord van de wethouder, hoe hij dit gaat oplossen. Als bij de begroting geen structurele oplossing vanuit het college komt, zal de raad zelf het initiatief daartoe moeten nemen.

Ik kom bijna aan het eind van mijn betoog, voorzitter, met een opmerking over de sociale huurwoningen op Dierdonkse Heide

Op zich heeft GroenLinks waardering voor het bereikte compromis, een sterk punt van wethouder Stienen, toch overheerst bij ons de teleurstelling over deze gemiste kans. Het ging GroenLinks namelijk niet alleen over voldoende compensatie voor de gesloopte woningen in de Sassenbuurt, maar vooral om een meer gevarieerde samenstelling van de veel te eenzijdige wijk Dierdonk. Wij verzoeken de wethouder dringend om in de toekomst hardere afspraken te maken met projectontwikkelaars en corporaties, zeker bij nieuwe kansen, om ook in de voorsprongswijken van Helmond wat meer variatie aan te brengen door het bouwen van goedkope woningen.

En dan echt tot slot.

Het college gebruikt deze voorjaarsnota tevens als midterm review, een terugblik op twee jaar PvdA, CDA, VVD, en trekt als algemene conclusie dat zij op koers ligt. Dat GroenLinks hier op belangrijke onderdelen anders over denkt, blijkt met grote regelmaat uit onze bijdragen en stemgedrag.

GroenLinks wil de behandeling van deze voorjaarsnota graag gebruiken voor een vooruitblik. Een vooruitblik naar de verkiezingen van 2010, en de kwaliteit van het gemeentebestuur dat die verkiezingen zullen brengen. Over de samenstelling van de raad heeft de raad zelf weinig te zeggen, die keuze is aan de inwoners van Helmond.

Op de samenstelling van het college heeft de raad wel een grote invloed. GroenLinks is van mening dat het proces dat hierbij in Helmond gangbaar is, verbetering behoeft. Wij dienen een motie in met dat doel.

Tot zover in eerste instantie. Dank u wel.