2013 was een jaar met hoogtepunten, dieptepunten en lichtpunten. De vorderingen van het nieuwe station in het centrum van Helmond, oplevering van de ecopassages Goorloop, Fitland XL in Suytkade en het prachtige nieuwe wijkhuis brede school Westwijzer zijn enkele hoogtepunten in wat gerust een roerig gemeentelijk jaar mag worden genoemd. Het College van B&W viel feitelijk in juni 2013, een dieptepunt van formaat waarbij integriteit en vertrouwen op indringende wijze ter discussie werden gesteld.

Er zijn echter ook lichtpunten te bespeuren, zoals de duurzame ontwikkelingen op de Automotive Campus en Groene Campus en de stevige aanpak om de jeugdwerkeloosheid te bestrijden.

Bos kappen of revitaliseren bedrijventerreinen

In 2013 woedde de discussie over het BZOB-bos voort. Een gevoelige discussie waarbij GroenLinks zich blijvend hard maakte voor het sparen van het BZOB-bos. Bewoners in Brouwhuis ondervinden hinder van stank en lawaai en maken zich zorgen over toekomstige uitbreiding van het bedrijventerrein voor industrie. Voorstanders dragen economie en werkgelegenheid aan als belangrijke argumenten om tot versnelde ontwikkeling te komen. Economie en arbeidsplaatsen hebben prioriteit, maar niet ten koste van alles. Wij waren, zijn en blijven tegen de kap van dit bos. GroenLinks pleit daarom voor stevig beleid gericht op revitalisering van de huidige bedrijventerreinen en het voorkomen van leegstand.

Theater het Speelhuis

De Onze Lieve Vrouwekerk is voor de komende jaren bestempeld tot tijdelijke locatie van Theater  Speelhuis. Daarop dienden zich de volgende vragen aan: voor welk theaterconcept moet worden gekozen, op welke locatie en hoe deze te exploiteren? De vraag of Helmond behoefte heeft aan een nieuwe, grote theaterzaal is legitiem. Er is namelijk een enorme investering mee gemoeid. Een andere relevante vraag is hoe de nieuwe locatie exploitabel te maken. GroenLinks is voorstander van een permanente vestiging in de OL Vrouwekerk. Investeer niet in capaciteit, maar in kwaliteit. Zoek daarin juist onderscheidenheid ten opzichte van de regio. Onderscheidenheid en kwaliteit in het cultuuraanbod zal Helmond positioneren op de culturele kaart van de regio.

Speelhal of groene verblijfsruimte

Xperience World en de ontwikkelingen van het centrumgebied bleken een voortdurende bron van ergernis. GroenLinks was van het begin af aan fel gekant tegen de komst van Xperience World op het voormalige Obragasterrein. Ook de grootschalige uitbreidingsplannen van het winkelcentrum in dit gebied kon niet op onze steun rekenen, hierover zijn kritische vragen gesteld in de gemeenteraad. Met een leegstand van 15% en de opkomst van internetwinkelen is hier nauwelijks een realistisch scenario op te bedenken. Een groot deel van ons centrum veranderde afgelopen jaar in een troosteloze vlakte met puin en onkruid, terwijl geen grote marktpartijen werden gevonden om te investeren. Wij zijn voorstander van kleinschalige uitbreiding van het centrum met vooral hoogwaardige (groene) verblijfsruimten in combinatie met het kanaal.

Atlant groep

Het Sociaal Akkoord brengt nogal wat consequenties met zich mee. De komende jaren gaan we daar lokaal veel van merken. Zo betekent het voor de Peelregio dat Helmond een prominentere rol gaat spelen in samenwerkingsverbanden in het sociale domein, werk en inkomen. Dit is onvermijdelijk gezien de transities en bezuinigingstaakstellingen die op ons af komen.
Raadsleden van de gemeenten die aangesloten zijn bij de gemeenschappelijke regeling Atlant Groep werden geïnformeerd over de actuele ontwikkelingen rondom de Participatiewet. Daarbij rijst de politieke vraag waar de ondergrens ligt waarbij bepaald wordt of iemand rendabel genoeg is om als werkkracht ingezet te worden. Bij welke mate van productiviteit bied je iemand arbeid aan en bij welke mate een uitkering? En in hoeverre vinden wij het acceptabel dat onrendabele menskracht wordt ingezet? Hier zal in de Peelregio met gemeenten, werkgevers en sociale partners een verantwoorde visie op moeten worden ontwikkeld waarbij -ondanks de onzekerheden in de sociale werkvoorziening- alle mensen met een arbeidsbeperking de kans krijgen zich te ontwikkelen op de arbeidsmarkt.

Plannen voor een autobaan

De provinciale Stuurgroep Brainport Oost kwam in 2013 tot een voorlopige voorkeursvariant voor ‘de Ruit’. Voor het tracé bij Dierdonk en ondertunneling bij de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal is nog geen definitieve keuze gemaakt. Welke variant er ook komt, de effecten op mens, natuur en landschap zijn dramatisch. De N270 wordt door de komst van ‘de Ruit’ nauwelijks ontlast. Een flinke hoeveelheid doorgaand verkeer dat gezien herkomst en bestemming op de rijkssnelwegen thuishoort zal gebruikmaken van ‘de Ruit’ of delen daarvan. Wanneer er wordt gekozen voor variant verdubbeling van het bestaande tracé betekent dit veel vrachtverkeer dwars door onze stad.
De kosten voor ‘de Ruit’ bedragen al veel meer dan de gereserveerde middelen, daarbij is dan al uitgegaan van de meest sobere variant. Ons inziens wordt er veel te veel geld gereserveerd voor een weg waarvan nut en noodzaak onvoldoende is aangetoond. De bijkomende nadelige effecten voor onze inwoners uit Helmond Noord, Binnenstad-Oost, Dierdonk, Rijpelberg en Brouwhuis, maar ook de impact op natuur en landschap zijn voor GroenLinks meer dan voldoende om tegen de komst van ‘de Ruit’ te zijn. Wij dreigen met de Ruit een JSF van Brabant-Zuidoost te creëren. GroenLinks ziet liever optimalisering van het bestaande wegennet, het toepassen van innovatieve ontwikkelingen op automotive gebied en het stimuleren (en verbeteren) van collectief vervoer als alternatief.
Eind 2013 nam de Tweede Kamer een motie aan om de door het Rijk beschikbaar gestelde 268 miljoen euro eerst te besteden aan andere verkeersknelpunten in de regio, waaronder de verbreding van de A67 en A58. GroenLinks steunde deze motie. De minister besloot daaropvolgend om een nieuw onderzoek af te wachten naar nut, noodzaak en gevolgen voor milieu. De Provincie en minister zijn momenteel in overleg.

Levensvatbaarheid Cacaofabriek

Afgelopen raadsjaar werd door kwartiermaker Erik Akkermans geconcludeerd dat de samenwerkende instellingen in het nieuwe cultureel centrum de Cacaofabriek ‘onvoldoende slagkracht en professionaliteit opbrengen om het welslagen te garanderen.’ Om samenwerking te doen slagen zou er aansluiting gezocht moeten worden met een professionele partner, het Speelhuis. Akkermans werd het jaar daarvoor aangesteld om in overleg met de betrokken culturele instellingen tot een bedrijfsplan en inhoudelijk programma voor de Cacaofabriek te komen.
De kosten van het -met bijna 2 miljoen verhoogde- krediet om het gebouw geschikt te maken voor bedrijfsruimtes voor de creatieve economie zouden gedekt moeten worden uit extra huuropbrengsten. GroenLinks uitte bij aanvang al haar zorgen over de levensvatbaarheid van het plan omdat de drie hoofdspelers (Filmhuis, Lakei en de Stichting Nederlandsche Cacaofabriek) te weinig synergie hadden om dit tot een florerend geheel te maken. Deze zorg bleek terecht en is nog altijd aanwezig.
In de begroting 2014 is nu 50.000 euro extra gereserveerd om de culturele hotspot tenminste een gedegen start te kunnen geven. Groenlinks zal dit dossier zeer kritisch blijven volgen.

Coffeeshopbeleid

Het lokale coffeeshopbeleid blijft in een impasse zitten. De verhuizing van Helmonds enige coffeeshop naar een nieuwe locatie gaat niet door. Een potentiële locatie op de Burgemeester van Houtlaan (het voormalige pand van ‘Petit Restaurant La Venezia’) voldoet niet aan een van de eerder vastgestelde beleidscriteria.
De coffeeshop zou aanvankelijk uiterlijk 1 januari uit het huidige pand vertrokken moeten zijn, maar mag daar het komende jaar blijven zitten. Echter, doordat de huurovereenkomst inmiddels is opgezegd, bestaat de kans dat Helmond in maart zonder coffeeshop komt te zitten. Een ongewenste situatie omdat dit drugsrunners en illegale straathandel de ruimte biedt. Er is dus haast bij een spoedige oplossing. GroenLinks is voorstander van twee legale coffeeshops, evenwichtig verdeeld over de stad.

Begroting

In november werd de begroting 2014 vastgesteld. Dat we moeten bezuinigen staat vast, daaraan valt niet te twijfelen. De vraag waar wij als stad op moeten bezuinigen, daar valt wél over te discussiëren. Op verschillende onderwerpen zou GroenLinks namelijk een andere keuze hebben gemaakt, daarom stemden wij tegen de begroting.
Een belangrijke reden om niet in te stemmen met de begroting is het dossier Noord-Oost Corridor, oftewel ‘de Ruit’ en de 6,7 miljoen die daarvoor gereserveerd staat. Dan hebben we het nog niet over de extra miljoenen voor mitigerende maatregelen waar Helmond nog voor moet sparen omdat de bijdrage van de provincie daar niet in voorziet. Al met al erg veel geld wat beter aan bijvoorbeeld onderwijs, armoedebestrijding en zorg besteed kan worden.

Nieuwe verkiezingen

In maart 2014 zijn er weer verkiezingen. Een goede opkomst is belangrijk voor Helmond. Het mag duidelijk zijn, er valt veel te kiezen als het gaat om de richting die we als stad op willen gaan. GroenLinks hoopt op een uitslag die de gemeenteraad ruimte biedt om andere politieke keuzes te maken!