Treinen met koffie en gebak

We kennen het allemaal wel; maandagochtend, je hebt je flink verslapen en stapt goed chagrijnig uit je bed. Na ontzettend haasten kun je nog nét op tijd op school of op je werk komen. Als de stoplichten meewerken. Maar helaas, de spoorbomen zijn dicht. Iedereen die regelmatig per trein van of naar Helmond reist, is bekend met de woorden, “helaas hebben we vertraging, omdat we achter een goederentrein rijden.” Leuk als je de eens per uur bus moet halen. Om nog maar te zwijgen over de leuke gesprekken die doodgeslagen worden als er met oorverdovend lawaai zo’n goederentrein voorbij dendert.

Dit is een greep uit de grote en kleine ergernissen aan het goederenvervoer per spoor. “Is het pech?” Vraagt u zich misschien af. Op een normale dag vast wel. Met maximaal 50 goederentreinen per 24 uur is de kans niet zo heel groot. Maar vanaf april gaat dit veranderen.

De aansluiting van de Betuweroute op het Duitse spoornet gaat op de schop, met als voornaamste alternatief de Brabantroute, dwars door Helmond. Tot 2023 blijft dit voor overlast zorgen, met het hoogtepunt in 2017-2022. Niet het hele jaar door, maar één week per vier weken zullen er niet maximaal 50 maar 135 goederentreinen per dag door Helmond rijden. Op de website van de gemeente is te lezen dat 55% overdag zal rijden, 20% ’s avonds en 25% ’s nachts. Ongeveer 75 treinen tussen 06:00 en 18:00, dat zijn er 6 per uur, in plaats van 2 (die nu niet eens altijd rijden). Met 8 personentreinen komt dit op een totaal van 14 treinen per uur, of iedere vier minuten één. Gelukkig heeft ProRail op 13 januari in een commissie voor Bestuur&Economie en Omgeving beloofd dat het aantal per uur in geen enkel geval boven de 26 zal komen.

Tijdens de genoemde commissievergadering waren de geluiden zéér kritisch ten opzichte van deze toename. GroenLinks maakt zich grote zorgen over de veiligheid en hoewel het aantal treinen met gevaarlijke stoffen af zal nemen door nieuwe wetgeving, tijdens de perioden van werkzaamheden tot 2023 zal er een hoge frequentie van goederenvervoer door Helmond zijn. Inclusief gevaarlijke stoffen. Nu is het spoor een bijzonder veilig medium voor transport vergeleken met het vervoer over de weg, maar zoals laatst in Tilburg bleek; een ongeluk zit in een klein hoekje. We hopen dat de, mede door Helmond ondertekende brandbrief van de Tilburgse burgemeester Noordanus aan staatssecretaris Mansveld het gewenste effect zal hebben.

Dit dossier is nog niet gesloten, maar met 14 tot 26 treinen per uur en een ‘dichtligtijd’ van minimaal twee minuten per trein, blijven de spoorbomen dat wel. Voordeel is dat het winkelgebied van Mierlo-Hout dicht bij een spoorwegovergang ligt. Nu kunnen we boodschappen doen, koffie met gebak of een uitsmijter eten en misschien zelfs een filmpje meepikken in de Cacaofabriek terwijl we wachten voor de trein.

Thomas Tuerlings,
Burgercommissielid GroenLinks