Schone Lucht

TAKE A DEEP BREATH – Het stond in grote,  groene koeienletters op het station in Oslo toen ik daar in de zomer van 2008 de trein uit stapte. In Nederland, althans zeker niet in Brabant, zal geen stad het in haar hoofd halen om dit als visitekaartje te presenteren. Logisch, de lucht is er namelijk verre van schoon.

Door de uitstoot van dieselauto’s, vrachtwagens en fabrieken is de lucht op veel plaatsen vies. Drukke wegen met veel brommers, scooters en stilstaand verkeer en ook de intensieve veehouderij helpen hier nog eens een handje aan mee. Wat bovendien in het Ruhrgebied of in Groot-Brittannië uit de schoorsteen komt, trekt ook over ons heen. Kortom, het is belabberd gesteld met de lucht die we inademen.
Als je de kaart van Nederland erbij neemt, dan scoort Brabant hoog op het gebied van luchtvervuiling. Die twijfelachtige eer zorgt er mede voor dat ook de gezondheidsrisico’s hoger zijn. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) concludeerde in maart van dit jaar nog dat luchtvervuiling veel dodelijker is dan gedacht: “De risico's door luchtvervuiling zijn veel groter dan we voorheen dachten of begrepen, vooral met betrekking op hartziektes en beroertes'', zo waarschuwde het hoofd van de milieu- en publieke gezondheidsafdeling van de WHO.
Ons land voldoet tot op heden niet aan de Europese norm voor fijnstofconcentratie en deze is met 25 microgram per kubieke meter lucht al ruim;  de WHO hanteert een norm van 10 microgram per kubieke meter lucht.

Terug naar Helmond. Want ook hier maken inwoners zich zorgen om hun gezondheid. De luchtkwaliteit op de N279 bijvoorbeeld is nu al zorgwekkend, zo bleek uit een meting die de werkgroep Stichting Brouwberg liet uitvoeren in de wijk Rijpelberg. Bij een mogelijke verdubbeling -door de aanleg van de Ruit- neemt de verkeersstroom nog eens toe, evenals de hoeveelheid stikstofdioxide.  En dat terwijl het centrum en de Traverse daarmee nauwelijks aantoonbaar worden ontlast.
Alle argumenten als bereikbaarheid, bedrijvigheid en verlaging filedruk ten spijt, meer asfalt leidt doorgaans toch écht tot meer verkeer. En meer verkeer tot meer stikstofdioxide, tenzij de uitstoot ‘schoon’ is.  De zich voortslepende discussie over nut en noodzaak daargelaten, welke ‘prijs’ zijn we bereid te betalen voor almaar meer asfalt?

Dus  als u deze zomer bij 30 graden stilstaat in een lange file, de airco op volle toeren draait en het KNMI kondigt een smogalarm af, vraagt u zich dan eens af: wat is schone lucht mij waard?
Antoinette Maas
Raadslid GroenLinks