Wethouder Smeulders genomineerd als beste bestuurder van Nederland

Wethouder Paul Smeulders is genomineerd als beste bestuurder van 2016! Daarmee is Paul één van de tien kanshebbers om Ahmed Aboutaleb op te volgen, die deze  prestigieuze prijs van het weekblad Binnenlands Bestuur in 2014 en 2015 won. Natuurlijk zijn wij super trots op de nominatie van Paul. De komende weken kan iedereen via de website www.bestebestuurder.nl stemmen op de tien genomineerden. De winnaar wordt op 26 januari bekendgemaakt tijdens een feestelijke bijeenkomst in het provinciehuis van Utrecht.

Paul Smeulders is sinds 2014 wethouder Financiën, Duurzaamheid en Grondzaken in Helmond, een functie die hij combineert met een parttimebaan bij Natuurmonumenten. Als wethouder liet hij al snel van zich horen. Als portefeuillehouder Financiën leidde hij een bezuinigingsoperatie van 13 miljoen euro. Daarnaast is hij namens het Helmondse college van B&W verantwoordelijk voor de realisatie van ‘Brainport Smart District’: een nieuwe wijk van ca. 1.000 woningen die de ‘slimste’ van de wereld gaat worden. Niet alleen ‘slim’ op het gebied van woningbouw en duurzaamheid, maar ook op het vlak van mobiliteit, veiligheid, gezondheid en sociale samenhang. In Helmond staat hij echter vooral bekend als wethouder die duurzaamheid op de kaart zet. Zo organiseerde hij een driedaagse klimaatconferentie, waar 120 Helmonders een ‘Versnellingsagenda Duurzaamheid’ hebben opgesteld met als doel: Helmond klimaatneutraal in 2035. Mede in dat kader sloot Smeulders namens heel Brabant een Green Deal Geothermie met minister Kamp, waarmee in één keer vijf geothermiebronnen in Brabant mogelijk gemaakt worden.

Paul over de nominatie: “Idealen helpen verwezenlijken, dat is de reden dat ik politiek actief ben. Toen ik in 2014 begon, wilde ik een bevlogen en betrouwbaar bestuurder zijn. En bovendien vind ik het ontzettend belangrijk dat wij als gemeentebestuur toegankelijk zijn voor alle Helmonders. Dat we laten zien wat we doen, en vooral ook: waarom we dat doen. Vóór de stad, maar vooral: samen mét de stad. Duurzaamheid is in onze stad - mede dankzij onze inwoners - in een hogere versnelling gekomen. Dat brengt een klimaatneutraal Helmond in 2035 een stuk dichterbij.”

Hoewel Paul Smeulders het in Helmond erg naar zijn zin heeft, heeft hij zich toch kandidaat gesteld voor de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart. De geboren en getogen Helmonder staat op plek 13 van de lijst van GroenLinks. Een kansrijke plek, aangezien GroenLinks het onder aanvoerder Jesse Klaver goed doet in de peilingen. Paul: “Ik heb het gevoel dat ik in Den Haag nóg meer kan betekenen voor onze samenleving. Maar als GroenLinks minder dan 13 zetels haalt, dan blijf ik met evenveel inzet en overtuiging actief als wethouder in Helmond.”

Uit de aanbeveling:

“Als lokaal bestuurder geldt Smeulders als vernieuwend. Volgens collega’s is hij daarnaast communicatief en daadkrachtig. “

UPDATE:

Commissaris Wim van de Donk werd verkozen tot beste lokale bestuurder.

De Utrechtse GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk mag komend jaar de titel beste jonge bestuurder voeren.

De best bestuurde organisatie werd Breda.