Paul Smeulders verkozen tot #KlimaatKandidaat

“Jongeren, ongeacht politieke kleur, vinden dat het tijd is voor klimaatactie en eisen dat de politiek hier meer aandacht aan gaat besteden. Om die boodschap naar Den Haag te brengen, kiezen 9 politieke jongerenorganisaties een #KlimaatKandidaat binnen hun partij.” Met deze woorden lanceerde de Jonge Klimaatbeweging woensdag 1 februari haar campagne #KlimaatKandidaat. Paul Smeulders werd verkozen tot #KlimaatKandidaat voor GroenLinks door DWARS en de Jonge Klimaatbeweging.

De campagne is een initiatief van de Jonge Klimaatbeweging die de stemmen van 33 jongerenorganisaties bundelt om jongeren meer inspraak in klimaat en duurzaamheidsbeleid te geven. De campagne wil iedereen de optie geven om duurzaam te stemmen binnen de partij van hun voorkeur.

Klimaatprobleem ondergesneeuwd
In het huidige debat is er te weinig aandacht voor het klimaatprobleem vinden de organisatoren. “Klimaatverandering verdient prioriteit. Dit is een gigantische uitdaging en als er niet snel serieuze stappen worden genomen zitten wij straks met de rotzooi. President Obama zei niet voor niets: we zijn de eerste generatie die de gevolgen van klimaatverandering meemaakt en de laatste generatie die er iets tegen kan doen.”

Momentum
De #KlimaatKandidaat campagne is niet het eerste initiatief rond duurzaamheid en de verkiezingen. Eerder werd er al een klimaatlabel uitgebracht en riep een consortium van bedrijven op tot een klimaatminister in het nieuwe kabinet. Ook onder jonge mensen is er steeds meer aandacht voor het klimaat en de verkiezingen, merken de jongeren achter de campagne. “Dingen zijn in beweging, er is momentum. We verwachten met deze campagne dan ook echt impact te maken en hopen tienduizenden jongeren te bereiken.”

Over de Jonge Klimaatbeweging De Jonge Klimaatbeweging is in 2016 ontstaan uit het jongeren klimaat manifest voor de COP 21 in Parijs. Het manifest is door 33 jongerenorganisaties uit alle hoeken van de samenleving ondertekend, van het Hindoe Studenten Forum Nederland tot de Jongerenambassadeur voor seksuele en reproductieve gezondheid en rechten. De beweging fungeert als netwerk en samenwerkingsplatform om de betrokkenheid van Nederlandse jongerenorganisaties bij het thema klimaat te vergroten en de stem van jongeren binnen de samenleving te versterken.
Voor meer informatie: www.klimaatkandidaat.nl