Glasvezel als nutsvoorziening

De gemeenteraad van Helmond wil unaniem glasvezel als nutsvoorziening. De komende 3 jaar gaat de gemeente Helmond daarom in de hele stad glasvezelnetwerk aanleggen dat gebruikt kan worden voor tal van maatschappelijke toepassingen. Denk aan domotica (digitale snufjes in huis waardoor mensen langer zelfstandig kunnen wonen), e-health (zorg via internet) en voorzieningen voor het onderwijs. Maar ook de verkeerslichten kunnen via glasvezel verbonden worden.

Helmond neemt op deze manier zelf het heft in handen op het gebied van snel internet. De gemeente ziet snel internet als een basisbehoefte, die voor iedereen beschikbaar moet zijn, een nutsvoorziening. Ook willen we ervoor zorgen dat mensen zonder aansluiting of met kleine portemonnee bereikt worden. Als GroenLinks vinden we het in het belang van de gemeente om voor de hele gemeenschap te zorgen.

Glasvezel sluit ook naadloos aan op de ontwikkeling van de nieuwe slimme wijk in Helmond. De gemeente gaat kijken of er samengewerkt kan worden met bedrijven in de stad die al glasvezel hebben liggen. Er wordt gewerkt aan een communicatiecampagne zodat mensen meer informatie krijgen en zich kunnen aanmelden.