Op donderdag 3 november is de begroting 2017 met ruime meerderheid aangenomen. Na jaren van bezuinigen is er nu eindelijk weer wat financiële lucht. Dit biedt ruimte voor investeringen. Investeringen in extra banen, in duurzaamheid en in een sociale, gezonde stad. Stuk voor stuk speerpunten uit de strategische agenda. Onderstaand het betoog van GroenLinks

Voorzitter! Helmond heeft jaren op rij flink de broekriem moeten aanhalen. Nu is er dan eindelijk weer wat lucht. Het huishoudboekje is op orde, de tijd voor snijden in de gemeentelijke uitgaven is voorlopig voorbij. Sterker nog, de financiën staan er zo fleurig bij dat er flink wat geld kan worden verdeeld. Dat is toch even wennen.

Om maar direct met de deur in huis te vallen: binnen het sociaal domein is een reserve opgebouwd van zo’n 18 miljoen euro. Tien miljoen meer dan de risicoreserve waarmee we als ondergrens zijn gestart twee jaar geleden. Binnen de begroting wordt een voorstel gedaan voor de besteding van dit geld.
Voorzitter, GroenLinks wil graag van het College weten of de komende jaren -met voortzetting van het huidige beleid- wederom geld op de plank blijft liggen. En zijn de doelstellingen van de WMO en Jeugd met deze middelen tot nu toe behaald? Of zijn we te voorzichtig geweest en moeten we misschien bijsturen? Graag hierop een reactie van het College.

Maar voorzitter, deze gezonde financiële positie biedt natuurlijk ook kansen en ruimte voor investeringen. Investeringen in extra banen, in duurzaamheid en in een sociale, gezonde stad. Stuk voor stuk speerpunten uit de strategische agenda.

Sociale stad
Meer banen is pure noodzaak met het hoogste percentage werklozen in de regio. GroenLinks gaat ervan uit dat de voorgestelde werkgelegenheidsimpuls ook daadwerkelijk gaat leiden tot meer banen, met speciale aandacht voor werk voor laagopgeleiden. We vragen ons echter af of onze inspanningen voldoende zijn. Nog steeds blijft een te groot percentage aan de zijlijn staan. Dat heeft verschillende oorzaken, een ervan is het lage opleidingsniveau van onze inwoners. Investeren in opleiden is dan ook een aandachtspunt. Een belangrijke doelgroep hierbij zijn de laaggeletterden.
Ruim 17 procent van onze beroepsbevolking is laaggeletterd. De gevolgen hiervan komen op allerlei gebieden tot uiting, zoals in baankansen. Ook is uit onderzoek gebleken dat armoede en laaggeletterdheid met elkaar in verband staan.
Voorzitter, in aanvulling op het actieplan dat er ligt, willen wij laaggeletterden stimuleren om hun leesvaardigheid op een hoger niveau te brengen. Samen met de SP dienen wij hiervoor een motie in.

Aantrekkelijke stad
Kunst en cultuur maken steden aantrekkelijker om in te wonen, werken en recreëren. Dat geldt ook voor evenementen, deze maken een stad levendig. GroenLinks steunt dan ook het voorstel om extra geld vrij te maken voor dit doel. Ook het verzachten van de bezuiniging op cultuur vinden wij geen overbodige luxe.
Voorzitter, Design staat hier in het verlengde van. Ontwerpers kunnen een stad op een hoger plan tillen: ze kijken vaak anders tegen de wereld aan en zijn daarom ook verfrissend in het oplossen van problemen.
GroenLinks zou graag zien dat Helmond aansluiting zoekt bij de Dutch Design Week. Als tweede centrumstad van de Brainportregio leent Helmond zich uitstekend voor dit nationaal en internationaal bekende Design evenement. Helmond kan hierin complementair zijn aan Eindhoven: met onze Automotive Campus en Food Technoly Park, de Cacaofabriek, Vlisco en vele initiatieven van onze inwoners. Hiervoor dienen wij een motie in.

GroenLinks is ook zeer positief gestemd over de plannen voor het centrum die samen met de stad tot stand zijn gekomen. Uiteraard zijn wij een warm pleitbezorger van het Havenpark, een van de punten waar we ons al vele jaren hard voor maken.
Voorzitter, het belang van een aantrekkelijk centrum is groot, voor zowel onze inwoners als de ondernemers. Om de leegstand tegen te gaan en de dynamiek te vergroten dienen wij een motie in over het stimuleren van Pop-up shops.

De dynamiek van een stad wordt door veel factoren bepaald. Twee ervan zijn onbetwist sport en onze jeugd. De nieuwe multifunctionele Sportcampus waar onderwijs, sport en gezondheid samenkomen heeft dan ook alles in zich om zich te ontwikkelen tot een dynamische plek met een enorme meerwaarde voor de stad. Ook sociaal-maatschappelijk gezien. Wij zijn dan ook benieuwd naar de verdere uitwerking.

Duurzame stad
Met de Versnellingsagenda Duurzaamheid wordt een extra impuls gegeven aan onze ambitie om in 2035 klimaatneutraal te zijn. In dit kader zijn al mooie initiatieven tot stand gekomen. Een ervan is het project afvalscheiding op OBS Brandevoort. Een prachtig project waarin educatie en milieu worden samengebracht. Om dit initiatief te kunnen uitrollen over andere scholen in de stad is een aanpassing van de verordening nodig. Hiertoe dienen wij een motie in.

Een andere manier om de stad duurzamer te maken èn de mobiliteit op een gezonde manier te bevorderen is het stimuleren van de fiets. In de mobiliteitsvisie is hier al veel aandacht voor. Echter, om echt een schaalsprong te kunnen maken, is heel wat meer nodig. Vooruitlopend op de Fietsagenda dient GroenLinks hiervoor een amendement in om 1,5 miljoen te investeren in fietsinfrastructuur en een motie Deelfietsen.

Tot slot voorzitter, willen wij nog kort stil staan bij het toekomstig wonen in onze stad. En dan in het bijzonder de Brainport Slimme Wijk: een wijk die op alle vlakken duurzaam slim is: wonen, mobiliteit, veiligheid, gezondheid en sociale samenhang. Door de partijen die dit mee gaan trekken ziet het project er veelbelovend uit. En hoe mooi is het dat Eindhoven Helmond hierin als pilot gaat ondersteunen. Brandevoort als proeftuin voor slim wonen: Slimmer moet het niet worden…

Namens de fractie,

Antoinette Maas

Het amendement en alle moties zijn -nagenoeg unaniem- aangenomen!