Met de auto

In november 2014 presenteerde TNO een onderzoek naar de economische schade door files in Nederland. Over de ecologische schade of schade aan de volksgezondheid door files (maar belangrijker, het verkeer in het algemeen) spreekt men in dit onderzoek helaas niet. Dan zou namelijk niemand nog met de raam open over de A2 durven. Lastig dat we dingen vaak pas begrijpen als er een getal of bedrag aan verbonden kan worden.

De totale directe schade aan de economie door files bedroeg over 2013 maarliefst €258 miljoen, zo berekende TNO. Flink bedrag, kun je veel leuke dingen mee doen! Maar het valt in het niet bij wat het Rijk wil investeren in extra asfalt om dit fileleed tegen te gaan.

Tot en met 2028, dat is nog 13 jaar, wil het Rijk voor zo’n 25 miljard aan extra asfalt leggen. Aangezien de schade door files de afgelopen jaren een dalende trend laat zien, tegenover een aantrekkende economie, verdient deze investering zich voor de economie dus pas over ongeveer 100 jaar terug. In deze tijd van keiharde bezuinigingen die iedereen treffen behalve het koninklijk huis dus niet echt een lekker gebaar, maar het potje is nou eenmaal hiervoor bestemd. Misschien tijd om af te stappen van de homo economicus?

Tegen 2028 zal de transportsector enorm geïnnoveerd hebben en er heel anders uit zien. Is die 25 miljard dan wel echt nodig als er maar voor 250 miljoen per jaar aan schade geleden wordt? Stop die 25 miljard bijvoorbeeld in zonnepanelen en in 2028 heb je het volledige bedrag inclusief investering terugverdiend! Kun je de 250 miljoen jaarlijkse schade makkelijk uit de opbrengst van die panelen compenseren tot de transportsector de files door innovatie zelf opgelost heeft. Als er nood is, gaat innovatie een stuk sneller dan zonder nood. Maar dit terzijde.

Nog niet zo lang geleden speelde ook hier in de omgeving een felle discussie over mobiliteit en delen van die discussie spelen vandaag de dag nog steeds. De ruit mag dan van tafel zijn maar de uitdagingen zijn dat nog niet. Helmond is wat ontsluitingen betreft goed voorzien. Een kanaal, vier stations en wegen in alle windrichtingen. Jammer dat de NS op die vier stations mensen in de kou laat staan, omdat er voor de zoveelste keer een te kleine trein is ingezet. (Ik weet uit ervaring dat Helmond hierin voor de NS geen uitzondering vormt). Erg jammer ook dat de provincie de wensen van Helmond voor het busvervoer niet echt meegenomen heeft.

Op Helmonds belangrijkste wegen, de N270 en de N279, loopt het zo nu en dan ook wat stroef. In de ochtendspits is de N270 richting Eindhoven geen plek voor mensen met haast, maar richting Helmond verloopt de reis prima. Knelpunt op deze weg zijn duidelijk de Eindhovense stoplichten. Voor de N279 liggen de knelpunten wat dichter bij huis. Er gaan stemmen op om deze weg te verbreden maar dit zal alleen maar meer verkeer naar onze regio trekken als alternatief voor de A2 en het loopt op deze weg niet vast vanwege overbelasting maar vanwege knelpunten als rotondes. Rotondes hebben gewoon niet de capaciteit die nodig is voor een dergelijke weg, laat staan als deze tweebaans wordt. Deze rotondes ombouwen tot ongelijkvloerse kruisingen (een klaverblad bijvoorbeeld) zou al een groot deel van het probleem oplossen. Combineer dit vervolgens met innovaties op het gebied van transport en de doorstroming zal zienderogen toenemen. Laat ze daarna nog maar eens nut en noodzaak van een snelweg-omleiding om Dierdonk onderzoeken. Tot die tijd: Automotive Campus, werk aan de winkel!

Thomas Tuerlings
Burgercommissielid GroenLinks