De leden van GroenLinks hebben de kandidatenlijst van GroenLinks Helmond vastgesteld. De huidige fractievoorzitter, Antoinette Maas, werd in juni al tot lijsttrekker gekozen. Op plek 2 staat Lara Tamarinof, die de afgelopen jaren tal van duurzaamheidsinitiatieven in Helmond opzette. Nummer 3 is M’hamed Yahia, welzijnswerker en vooral bekend van zijn werk bij de LEV-groep.

Vier jaar geleden startte Antoinette Maas als nieuwkomer in de politiek: “GroenLinks heeft voor het eerst in haar geschiedenis met een eigen wethouder de stad mee bestuurd. Samen gingen we voor verandering: de besloten bestuurscultuur moest worden doorbroken om het vertrouwen in de lokale politiek te herwinnen. Helmond had behoefte aan een stabiel stadsbestuur. Op 2 november jl. werd de begroting unaniem in de gemeenteraad aangenomen. Een unicum in Helmond! Paul Smeulders heeft het fantastisch gedaan als wethouder. Met dit ijzersterke, groene en sociale team willen we die frisse wind graag doorzetten.”
Lara Tamarinof staat tweede op de kieslijst. Tamarinof is nieuw in de politiek, maar heeft de afgelopen jaren tal van duurzame initiatieven in Helmond opgestart. Denk daarbij aan een project voor afvalscheiding op basisscholen, de Facebookgroepen Duurzamer Helmond en de Weggeefhoek Brandevoort (en andere wijken) en de Buurttuin Brandevoort. Voor al deze inspanningen ontving ze in 2015 het groene lintje.
Op nummer 3 staat M’hamed Yahia uit Helmond-Noord. Yahia is een bekend gezicht in Helmond, vooral vanwege zijn werkzaamheden als coördinator bij de LEV-groep. Als jongerenwerker kent hij Helmond op zijn duimpje. De top-5 wordt gecomplementeerd met masterstudent filosofie en raadscommissielid Thomas Tuerlings en sociaal-cultureel ondernemer Jesse Bleekrode uit Helmond-West.
De 36 personen tellende lijst wordt onder andere geduwd door huisarts Wim Heres, psycholoog Petra Verdonk, advocaat Pieter-Jan Kuppenveld, Nederlands kampioen slalom kanovaren Joris Otten, opbouwwerker Leo Litjens en voormalig fractievoorzitter Ling Ko. Mohammed Chmourra – naast Antoinette Maas het andere raadslid voor GroenLinks – is niet herkiesbaar. Het is afhankelijk van de uitslag of Paul Smeulders – die in Den Bosch woont en dus niet op de kieslijst staat – wethouder blijft.

Lijsttrekker Antoinette Maas: “Met een mix aan maatschappelijke ervaring en expertise, veelbelovend talent en betrokken ambassadeurs gaat GroenLinks vol vertrouwen de verkiezingen tegemoet. We gaan voor een flinke groei van de afdeling en hopen zo ook de komende periode het verschil te kunnen blijven maken.”

OP ONDERSTAANDE FOTO DE HELE LIJST