In Helmond zal ‘de slimste woonwijk ter wereld’ verrijzen: een mix van 1500 huizen en bedrijvigheid, waar geëxperimenteerd wordt met de laatste snufjes op het gebied van duurzame energie, recycling en hightech-stadslandbouw.

Donderdag 28 februari 2019 presenteerde onze GroenLinks wethouder Cathalijne Dortmans Nederlands  eerste ‘smart city’: Brainport Smart District. Ruim 300 geïnteresseerden bekeken de eerste visualisaties en handtekeningen van bedrijven en partijen die hier hun schouders onder gaan zetten.

In 2028 moet de wijk klaar zijn. In totaal komen er 1500 woningen, verspreid over een brede strook tussen de spoorlijn en de Helmondweg (N270) in. Maar ook is er ruimte voor bedrijven, in de vorm van gedeelde kantoor- en werkruimtes. Aan de randen van de wijk is in totaal tachtig hectare gereserveerd voor moestuinen waar bewoners hun eigen voedsel produceren, wateropslag en energieopwekking. Mensen zouden in de moestuinen dertig procent van hun eigen voedsel kunnen verbouwen.

Lees hier het artikel in de Volkskrant
Lees hier het artikel in het Eindhovens Dagblad.

Brainport Smart District filmpje Afspelen op YouTube